PLANLEGGINGSDAGER/KURS

Vi har 5 planleggingsdager i løpet av ett barnehageår. Det er vi pålagt av kommunen, så alle barnehager og familiebarnehager skal ha dette.
Planleggingsdagene blir brukt til forskjellige ting;

Planlegging av høst-halvåret og juleforberedelser

Planlegging av vår-halvåret og påskeforberedelser

Kurs, hvis vi finner noe spennende
Annen planlegging i forhold til drifta

Felles kurs for alle barnehager og familiebarnehager i Lier

Planlegging av års-planen, som skal være ferdig i september
Evt. fridag pga mye overtid i form av planlegging på kveldstid

Her er en oversikt over kurs vi var på i fjor, og kommende kurs:

Fiskesprell:
En dag med fisk i forskjellige spennende varianter.

Dette har vi brukt mye i ettertid, og barna elsker spesielt "Skattekista", som er småbiter av laks og forskjellige grønnsaker. Hvitløk er viktig for smaken

Førstehjelp:
Dette har vi èn gang i året. Oppfriskning er viktig!

Lier`s felles planleggingsdag 20.mars 2009:

Språkstimulering:

Vibeke Mostad:

Seniorkonsulent i Stiftelsen Imtec, hvor hun driver utviklingsprosjekt i barnehager, bl.a med "Språk i Fokus"

Har vært ansatt som lektor i førskoleutdanningen på universitetet i Kristiansand, og har hatt ansvar før småskolepedagogikken ved høgskolen i Vestfold.

Hun har også hatt prosjekter knyttet opp til barnehager i Danmark, Frankrike og Italia.

Hennes foredrag tar utgangspunkt i barnehagehverdagen, hvor teori møter virkelighet og skaper ny praksisteori.

Dette hadde vi på Liers felles planleggingsdag i fjor.
Det var veldig inspirerende. Vi var enige om at dette var veldig i tråd med våre tanker om barn. Noe var nytt, og det har vi tatt med oss i hverdagen vår
😀

Lier`s felles planleggingsdag i år er 16.mars:

Relasjoner med barn og vårt eget bidrag gjennom arbeidsmiljøet:

Herdis Palsdottir og datteren Dora Thorhallsdottir som driver  ”Relasjonssenteret”, har skrevet boken ”Relasjoner med barn ” (til salgs), og Magnar Kleiven som driver firmaet  ”ViVilJA”  har skrevet boken ”Ikke bland doktor’n borti helsa di”.

Herdis Palsdottir og datteren Dora snakker om barns medvirkning og om hvordan barn trenger ansvarlige voksne som handler empatisk framfor  metodisk. Hvordan få en likeverdig relasjon til barn samtidig som du tar lederansvaret.

Magnar Kleiven
vil
bidra til å spre optimisme, begeistring og livsglede for å øke vår livskvalitet.

Kleiven er utdannet lege, men fant ut at det ikke var forenelig med å jobbe med helse. Han har vært ansatt i NHO en lang periode og der jobbet han med å utvikle og få gjennomført det som nå er kjent som inkluderende arbeidsliv. I dag driver han sitt eget firma.

Dette tror vi blir en spennende dag😀

Ja, dette var virkelig en fantastisk dag🙂
Om mulig enda bedre enn i fjor🙂

Samspillet mellom mor og datter var underholdende og innholdet var spennende og lærerikt.
Dette er noe vi kommer til å bruke aktivt i jobben vår.
Igjen vil jeg si at dette er veldig i tråd med vår tankegang, og det er inspirerende når andre kan spre positivitet og løfte barnehagene opp på denne måten. For det håper og tror jeg vil skje etter dette😀.

Vi kjøpte boka til Herdis Palsdottir:
Relasjoner med barn” og den vil jeg anbefale på det sterkeste.
Alle som har med barn å gjøre bør lese denne
🙂.

Magnar Kleiven var opptatt av å spre opptimesme og glede til oss voksne, noe han mener vil gi mindre sykdom blandt personalet.
Måten han gjorde dette på var genial på slutten av en lang og lærerik dag.
En kombinasjon av morsomme bilder og stand-up-show, som snek inn informasjon i slitne hjerner🙂.